Čtení s úsměvem – výtvarná soutěž

FOTOGALERIE

Letošní březen v naší škole patřil knize, zábavě, vtipu a smíchu, protože tématem celého měsíce bylo Čtení s úsměvem. Stejnému tématu byla věnována i celoškolní výtvarná soutěž, které se během hodin výtvarné výchovy věnovaly všechny ročníky.

Výsledkem jsou velice pestré a zábavné výstavy v prostorách školy. Ročníky 1. – 3. své nejlepší práce vystavují v Galerii na provázku (spojovací chodba). V těchto třídách dali žáci přednost výtvarnému vyjádření v ploše, nejčastěji využívanou technikou je malba nebo kolorovaná kresba. Bylo možné si vybrat z několika témat. Někteří se inspirovali tvorbou známých českých ilustrátorů humorných českých pohádek. Jednalo so o Vladimíra Jiránka, Adolfa Borna a Jiřího Šalamouna.

Hádejte, která postavička se na dětských výtvarech objevuje nejčastěji?

Někteří z malých výtvarníků dali přednost své fantazii a zvolili téma Co dokáže kouzelné sluchátko? Věřte, že v dílech našich žáků je to víc než milión koček. Fantazijní a vtipné světy jsou vskutku postavené na hlavu, legrační a přímo k popukání.

Nesmíme ale zapomenout na další zábavné téma Usměvavým žáčkem stanu se jen s Žáčkem. Dětské práce jsou zde ilustracemi k vybraným básním Jiřího Žáčka. Text básně je součástí obrázku. Některé naše žáky by klidně mohl úspěšný tvůrce dětské poezie přizvat ke spolupráci, protože jejich výtvarné ztvárnění básní je výborné.

Stejným tématům se věnovali i žáci ze 4. a 5. ročníku. Jejich práce jsou vystaveny společně s pracemi z 2. stupně v oknech jídelny. Čtvrťáci a páťáci se kromě obrázků pustili i do prostorových projektů tvořených především ve skupinách a výsledky jsou neuvěřitelné. Za okny jídelny občas zahlédnu překvapené diváky, kteří obdivují vymazlené pokojíčky Pata a Mata, dokonalé králíky i s kloboukem, pohádkové mazlíčky, jako Fíka nebo Jonatána. Fantazie a kreativita žáků je ohromující, všechny tyto práce jsou dokonalé, tvořeny s láskou, často využívající odpadový nebo netradiční materiál.

Jak už bylo řečeno, v jídelně jsou vystaveny i práce druhého stupně. I naši starší žáci se ve výtvarné soutěži činili. Opět bylo několik témat k výběru, nechybělo prostorové zpracovaní s tématem Kniha úsměv. Kniha zde měla být veselým objektem, který vyvolá smích nebo připomene úsměv. Výsledkem jsou zajímavé asambláže a objekty rozesmátých nebo šklebících se knih, knih s vtipem v prostorovém podání, miniaturních knih nebo knih v podobě zábavných atrakcí.

Za okny jídelny můžete také obdivovat to nejlepší k dalšímu tématu. Rčení s úsměvem měl být zábavný vývěsní štít. Při zpracování tohoto tématu bylo celkem oříškem, jak by takový vývěsní štít měl vypadat. Měl by na první pohled zaujmout, text by měl být čitelný a dobře viditelný a případný obrázek by měl ilustrovat sdělení. Úkol to není tak jednoduchý, jak se na první pohled zdá, nicméně někteří se s tím poprali se vtipem, nápadem a asi i s úsměvem. Vývěsní štíty jsou velice rozmanité, různých tvarů a velikostí a věříme, že pobaví leckterého kolemjdoucího.

Nejlepší práce z dalších dvou témat 2. stupně jsou vystaveny ve vestibulu školy. Jedná se práce plošné. První z témat byl kreslený vtip. Zadání zcela jasné, ale pohoří na něm kdekdo. Vymyslet a dobře nakreslit vtip, to dokáže jen opravdový machr, tj. vtipálek s výtvarným nadáním. Takových je jako šafránu, proto se kvalitních prací v soutěži tolik nesešlo.

Poslední téma Báseň s úsměvem je zpracováno technikou Black out poetry, kdy z libovolného textu vytvoříme vypíchnutím vybraných slov a zakrytím zbývajícího textu kresbou text nový, který dává nový smysl a je naší vytvořenou básní. Zakrývající kresba je zároveň ilustrací nově vzniklé básně. Opět to vypadá jednoduše, ale vytvořit takovou báseň v praxi už tak snadné není. Nicméně někteří se nenechali odradit, zapojili své mozkové závity, tvůrčí imaginaci a vystavené výsledky jsou skvělé.

Vybrat z takové úžasné sbírky výtvarných prací ty nejlepší je úkol těžký a nevděčný. Věřte, že bychom nejraději ocenili všechny snaživce a ty, co dali do své práce kus sebe, svou fantazii, své tvůrčí schopnosti a snažili se vytvořit něco originálního. To bohužel nemůžeme.

Všem žákům velké díky za snahu, poklona všem a gratulace oceněným!

Velice děkuji všem koordinátorům v jednotlivých kategoriích za spolupráci a výběr prací, které v naší soutěži oceňujeme.

Za výtvarné a usměvavé koordinátory, Martina Iblová

Vyhodnocení

Kategorie 1. ročník – bez pořadí:

  • 1.A – Jiří Kijenský
  • 1.B – Kateřina Ernestová
  • 1.C – Laura Melicharová
  • 1.D – David Novák

Kategorie 2. – 3. ročník:

  1. místo       2.D – Emma Trnková, 3.D – Ester Kačenová, Poli Kolupajeva
  2. místo       2.A – Miriam Kováčová
  3. místo       3.A – Kristýna Mikešová

Kategorie 4. – 5. ročník – bez pořadí:

Plošné práce

  • 4.B – Mathias Leander
  • 4.A – Nina Chmelíková
  • 5.D – Kateřina Halíková
  • 5.B – Mia Dovhomiljová

Prostorové práce

  • 5.C – Rozálie Iblová, Běta Havelková, Sára Hamplová
  • 5.A – Zdeňka Budinová
  • 4.C – Pavlína Dvořáčková, Laura Tomková

Kategorie 6. – 7. ročník – bez pořadí:

Vtip

  • 7.B – Liliana Matos Claro

Rčení s úsměvěm – prostorové práce

  • 7.E – Emílie Němečková, Veronika Brandejsová
  • 7.B – Sofie Galbová, Claudie Radová
  • 7.C – Liana Švarcová, Kateřina Šarochová
  • 6.B – Gloria Lašanyč, Aneta Tyšerová, Kristýna Fraňková, Kateřina Mitašová

Objekty – Kniha s úsměvem

  • 6.D – Magdalena Kuželová, Adéla Ščobáková, Jitka Jandáková
  • 6.D – Charlotte Schumová
  • 7.B – Berenika Černá, Maggie Millerová

Kategorie 8. – 9. ročník – bez pořadí:

Prostorové práce                   

  • 9.D – Daniel Bílek, Matěj Vejvoda
  • 9.A – Alžběta Potyšová
  • 9.A – Kristýna Stibůrková, Anna Cihelková
  • 8.B – Laura Erbanová, Zdeňka Kubásková

Báseň s úsměvěm – Black out poetry

  • 9.B – Sára Bejblová
  • 9.B – Samuel Havlín
  • 8.D – Denisa Dočekalová
  • Čestné uznání: 8.D – Adam Gnatyshyn

Sponzoři a dárci

Zverimex Crazy Pet Rudná s. r. o.
Pomáháme školám k úspěchu
ELDATA pražská s.r.o.

Nenašli jste informace, které jste hledali?

Všechna práva vyhrazena. © 2021 Základní škola Rudná