Poohlédnutí za týdnem čtenářské gramotnosti

Týden čtenářské gramotnosti za námi

V týdnu od 4. – 8. 4. 2022 proběhl celoškolní projektový týden věnovaný čtenářské gramotnosti. Zaštiťujícím tématem pro I. i II. stupeň bylo S knihou kolem světa. Naši malí i velcí čtenáři se vydali do různých koutů světa, četlo se ve všech předmětech – snad kromě tělocviku😊. Texty děti provázely na každém kroku – předčítalo se, recitovalo, hrála se dokonce pohádka, literární texty se dokonce i tvořily… zkrátka texty a knihy všude, kam se podíváte.

Střípky z tohoto týdne – viz fotogalerie

V rámci týdne čtenářské gramotnosti měli žáci druhých tříd besedu se spisovatelkou Martinou Drijverovou. Paní spisovatelka vyprávěla o svém životě a svých knihách, ale povídala také o tom, jak kniha vzniká. Ukázala dětem hodně knih, které napsala a z některých přečetla úryvky.  Žáci se mohli zeptat i na to, co je zajímá, protože mnozí z nich její tvorbu ze své četby znají. Z osobního věnování, které Martina Drijverová napsala dětem do zakoupené knihy, měli všichni velkou radost. Beseda s paní spisovatelkou se všem moc líbila, vždyť někoho tak slavného nepotkáváme každý den.

– viz fotogalerie

Součástí byl i páteční happening Můj hrdina aneb s knihou do školy. Zejména první stupeň se převleky jen hemžil. Někde to skoro vypadalo, že jsme se ocitli přímo v Bradavicích, ve škole čar a kouzel. Nechyběly ani princezny, kočičky, baletky nebo Pipi Dlouhé punčochy. Kluci přišli za fotbalisty, vojáky, čaroděje a další oblíbené hrdiny – viz fotogalerie.

Soutěže Pátračka (pro 2. – 3. třídu, 4. – 5. třídu, 6. – 7. třídu, 8. – 9. třídu) již mají své vítěze. Pokud se chcete podívat na indicie, které vedly ke správným odpovědím, můžete se ještě podívat na:

https://padlet.com/lenka23/a0t0bqojbdxu9b20

Pátračka – 6. a 7. ročník (padlet.com)

Pátračka – 8. a 9. ročník (padlet.com)

12. a 13. 4. týden završil dětmi i učiteli oblíbený Knižní sekáč aneb Kniha z druhé ruky. Prodejci zářili spokojeností a majitelé nových knížek štěstím – viz fotogalerie.

Střípky ze tříd …

…  v 1. B

My už také čteme! Pro většinu školáků samozřejmost, ale pro prvňáky tak trochu zázrak. V září většina školáčků neznala žádná písmenka a nyní si klidně přinesou do školy knihu a dokáží si číst příběhy pro nejmladší čtenáře. Dokáží také skládat dominové kartičky, na kterých jsou obrázky a věty.

Umí si přečíst text a malovat podle něj obrázek. Rádi poslouchali příběhy o Machovi a Šebestové a odpovídali na různé otázky. Děti z druhé třídy prvňákům předvedly dramatizaci pohádky O třech prasátkách, třeťáci jim ukázali, jak už oni zvládají čtení – Makarony v Neapoli. Vyvrcholením celého týdne byl pátek, kdy přišly děti do školy převlečené za svého oblíbeného hrdinu. Vzbudit v dětech lásku ke čtení a knihám není vůbec jednoduchá věc. Snad k tomu tento týden, který si děti náramně užily, alespoň trochu přispěl.

                                                                                                     Kamila Hluchá

… v 1. D

Ve třídě 1.D probíhal v minulém týdnu projekt čtenářské gramotnosti „S knihou kolem světa.“ Naše třída cestovala kolem světa prostřednictví knihy Macha a Šebestová na cestách. Dostali jsme se se k Amazonce, do Turecka, za domorodým kouzelníkem až do Afriky a také třeba na severní pól za mroži a ledními medvědy. …Pracovali jsme s textem, doplňovali jsme slova do vět podle významu, řadili jsme věty podle posloupnosti, domýšleli text….Pracovali jsme společně, ve skupinách, ve dvojicích i samostatně. Každý jsme si vytvořil svoji knihu, ve které jsme si vyzkoušeli roli ilustrátora.  Zúčastnili jsme se také celoškolní výtvarné soutěže. Ve svých výkresech jsme se snažili zachytit právě Macha a Šebestovou při jejich cestování s kouzelným sluchátkem. V třídní výtvarné soutěži, kdy jsme při hlasování k nejzdařilejším výkresům přiřazovali korálky, suverénně zvítězila Emma. Bude naši třídu reprezentovat ve školní soutěži. Držíme jí palce!                                                                                                               

V pátek jsme se proměnili ve svého oblíbeného knižního hrdinu. Do naší třídy rázem přibyli Bajajové, víly, rytíř, princezny, upírka, Harry Potterové, Malý princ, Káťa se svým Škubánkem, čarodějnice Bordelína, doktorka Plyšáková a dokonce nechyběla ani paní Kadrnožková se psem Jonatánem.  

Čtenářská gramotnost nás provázela i v dalších předmětech. Čtení slovních úloh, jejich řešení, formulace správné odpovědi, to je také pro nás velmi důležitý úkol. Zvládli jsme i práci s odborným textem v prvouce.

Každý den ve třídě probíhala čtenářská dílna. Pohodlně jsme se usadili nebo položili a četli jsme si tiše svoji oblíbenou knihu. O svém čtení jsme seznamovali spolužáky. Třeťáci nám také předvedli krásné čtení s přednesem. Poslouchali jsme je se zájmem. Doufáme, že se z nás zanedlouho stanou také tak dobří čtenáři.

                                                                                                              Blanka Zemánková

… ve 2. C

Děti z 2.C mají rády pohádky. Nejdříve pohádky poslouchaly, nyní už je umí i krásně přečíst, a dokonce se rozhodly, že si v pohádce zahrají. Připravily si domečky, převlékly se za prasátka a nacvičily si role k pohádce Tři prasátka. Z žáků se stali skutečně herci, mluvili výrazně a vůbec se nestyděli. Pohádku předvedli prvňáčkům, ale i dětem ve 2.D a ve 3.A. Na závěr zatančili a všichni si společně zazpívali. A co víc – všichni si určitě zapamatují ponaučení, že nikomu není dobře samotnému a že když si všichni pomáhají, vše jde snáze a lépe.

                                                                                                                 IvanaMacháčková

… ve 4. B

Ve 4. B se pátralo po evropských autorech dětských knih. Děti postupně procestovaly několik evropských států a seznámily se s autory dětských knih. Dozvěděly se o jejich životech i dílu. Každý den se ponořily do děje knihy při tichém čtení. Vyzkoušely si roli ilustrátora a v pátek i roli spisovatele. Jejich úkolem bylo napsat krátký příběh, který by se mohl stát součástí čtené knihy.

                                                                                              Alena Hanzlíková

… v 6. A, B, C a v 7. B

Týden čtenářské gramotnosti zahájila 6.A společnou výpravou s 6.C do divadla Gong na představení MASARYK aneb Z C.K. skrz T. G. M. do ČSR. Úniková hra v podání herců divadla seznámila žáky s informacemi o našem prvním československém prezidentovi. Nejvíce žáky pobavila postava obézního dietologa Agáta. Cesta to byla jednoznačně úspěšná, všichni žáci se vrátili spokojení a rádi by se znovu brzy někam vydali.

V 6.A a 6.B se týden nesl v pohádkovém duchu. Celoškolní téma S knihou kolem světa jsme si trochu upravili a vydali se S pohádkou kolem světa. Odstartovali jsme naši pomyslnou cestu alfaboxem z české lidové pohádky a pokračovali seznámením s pohádkami jiných kultur. Hledali jsme motivy prozrazující jejich původ. Navštívili jsme tak Rusko, Turecko, africký národ Zulu, Japonsko a cestu jsme zakončili u jihoamerických indiánů. V závěru týdne si obě třídy sepsaly vlastní pohádkové sbírky a třešničkou na dortu bylo páteční autorské čtení. Pohádky se čtou zpravidla na dobrou noc, takže jsme se pořádně na čtení připravili i my, vybavení plyšáky a polštáři jsme třídu proměnili v jedno velké ležení. Atmosféru umocnila celoškolní akce Den s hrdinou. Ve třídě tak vedle sebe nocovali malí poseroutkové, ninjové z mangy Naruto, slečna Marplová, Harry Potter nebo Jirka z Prašiny.

7. B se v týdnu čtenářské gramotnosti přemístila nejen v prostoru, ale i čase, s celoškolním tématem S knihou kolem světa zavítala do starověkého Řecka, konkrétně navštívila antické divadlo. Hlavním hrdinou našeho týdne byl král Oidipus ze slavné Sofoklovy tragédie. Vzájemně jsme se učili o antickém divadle, s využitím předvídání jsme si přečetli Oidipův příběh a na závěr týdne jsme si vyrobili jednoduché divadelní masky ke konkrétním pasážím z báje. Zjistili jsme, že převést do výrazu masky emoce z textu není nic jednoduchého. Navzdory omezení časem vyučovací hodiny se ale práce podařila, co myslíte?        

                                                                                             Jitka Pavlisová … v 8. B

Proč se ve škole fotí selfie?

Jak je možné, že jsme se i přes zákaz používání mobilního telefonu ve škole vyfotili? Jaký to mělo důvod?

Touto fotkou nás paní učitelka uvedla do našeho tradičního středečního slohově literárního bloku, kdy jsme si během první hodiny přečetli a všelijak pracovali s novinovým článkem (úvahou), který pojednával o selfíčkách na sociálních sítích. Celý text poukazoval na to, že se lidé ve většině případů jen přetvařují a na povrch nechávají vyplout jen tu šťastnou stránku svého života. Věděli jste, že nejčastějším pocitem, který selfie vyvolávají, je závist?

K tomuto textu jsme se dostali v rámci Týdne čtenářské gramotnosti. Ten byl neobyčejným týdnem pro nás pro všechny. Každý den jsme pochytili spoustu znalostí. Zejména v češtině jsme využívali různé čtenářské metody, které pro nás už ale nejsou neznámé. Máme rádi čtenářské dílny, kdy si čteme svou vlastní knihu, ale pokaždé s jiným úkolem (všímáme si třeba, proč nás text baví, chování hlavního hrdiny, prostředí knihy, komentujeme části knihy, píšeme si dopisy o čtení atd.) Textům a práci s nimi jsme se ale věnovali i v dalších předmětech.

V pátek jsme přišli přestrojení za literární postavy. Nebylo to povinné, ale upřímně jsme nečekali, že se budou z velké části zúčastňovat i učitelky a učitelé. Na prvním stupni se to většinou hemžilo spoustou žáků v kostýmech. Některé byly propracovanější, některé zas jednoduché, ale všechny si zachovávaly své kouzlo. Týdny naplněné takovými aktivitami by se měly opakovat.

                                                                                                                          Karolína, Elen a Klárka z 8. B

Sponzoři a dárci

Zverimex Crazy Pet Rudná s. r. o.
Pomáháme školám k úspěchu
ELDATA pražská s.r.o.

Nenašli jste informace, které jste hledali?

Všechna práva vyhrazena. © 2021 Základní škola Rudná